Zpracování akustických signálů

Laboratoře

SPLab - Akustická laboratoř

Vyučované předměty: Studiová a hudební elektronika
Zodpovědná osoba: Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Oblast: Zpracování akustických signálů

Laboratoř slouží pro záznam a zpracování zvukových signálů, testování algoritmů číslicového zpracování hudebních a řečových signálů, subjektivní poslechové testy, testování mikrofonních a reprodukčních technik atd. Laboratoř poskytuje vysoce kvalitní akustického prostředí pro účely výzkumu multimediálních technologií a algoritmů číslicového zvukových signálů v moderních vícekanálových systémech. Poslechové pole je tvořeno reprodukční soustavou s konfigurací 6.1 podle doporučení ITU-R BS.775-1 s bi-amp monitory Genelec 1032A s certifikátem THX pm3 a subwooferem Event Electronics 20/20. Akustické obklady a další akustické úpravy místnosti zaručují velmi krátkou dobu dozvuku s kmitočtově vyrovnanou charakteristikou a zároveň vysokou neprůzvučnost a potlačení venkovních hluků. Místnost splňuje požadavky ČSN 73 0526 pro režijní místnosti. Technické vybavení laboratoře je mobilní a spolu se zázemím laboratoře ji umožňuje využívat ve dvou konfiguracích: v konfiguraci pro editaci, mixáž a mastering zvukových nahrávek a poslechové testy ve stereofonním a vícekanálových formátech surround sound a v konfiguraci pro nahrávání a vícekanálové snímací techniky v semidifúzním zvukovém poli.

Laboratoř je vybavena technologickým stolem s profesionálním pracovištěm pro záznam, zpracování a mastering zvukových nahrávek se dvěma systémy založenými na platformě Windows a počítačem Apple iMac.
První systém, určený zejména pro zpracování a mastering zvukových nahrávek, disponuje zvukovým rozraním MOTU 896mk3 s převodníky 24 bitů/96 kHz. S přídavnými A/D převodníky s mikrofonními předzesilovači MOTU 8Pre a RME Octamic nabízí tato zvuková karta, kromě digitálních rozhraní, 24 univerzálních analogových vstupů a 10 výstupů. Dále je systém vybaven zvukovým rozhraním RME HDSP MADI se 64 vstupními a 64 výstupními digitálními kanály, které jsou pomocí konvertoru RME ADI-648 rozděleny na 8 vstupních a 8 výstupních skupin kanálů digitální rozhraní ADAT, ke kterému lze připojit libovolné A/D a D/A převodníky. Druhým systémem je experimentální zařízení Dmatrixx vyvinuté v rámci spolupráce s průmyslem, které disponuje také rozhraním MADI a umožňuje vícekanálové zpracování, směrování a mixáž zvukových signálů řízené dálkově pomocí Internetu.
Kromě software, který byl vyvinut v rámci výzkumu, je pracoviště vybaveno software Cubase 5 pro produkci hudebních nahrávek, editačním a masteringovým software Wavelab 6, balíkem softwarových zvukových syntezátorů Native Instruments Complete 6, Arturia V collection a Steinberg Halion, balíkem softwarových efektových procesorů Waves Gold Bundle a surrondových procesorů Steinberg Surround Edition. Pracovní stanice také obsahuje DSP systém TC Powercore s dalším balíkem masteringových efektových procesorů. K dispozici je také program EASE pro simulaci akustických prostorů a program EASERA pro akustická a elektroakustická měření. Pracoviště je dále vybaveno DAW kontrolerem Mackie Control Universal Pro s motorizovanými fadery, sluchátkovými zesilovači Art HeadAmp a uzavřenými sluchátky Sennheiser HD280 pro.
Součástí vybavení laboratoře je také 24 kanálový hard disk recorder Alesis ADADT HD24, elektronické hudební nástroje (elektronické bicí Roland V-Drums, dechový kontroler AKAI EWI 4000s, elektrické jousel NS Design, elektrická kytara Fokus), kytarové kombo Line6 SpiderValve 112, MIDI klaviatura Roland A33 a M-Audio Axiom Pro a MIDI pedálový kontroler Behringer FCB1010.
Tuto laboratoř je možné využívat i pro řešení bakalářských a diplomových prací a individuálních projektů. Laboratoř byla a je využívána pro řešení projektů MPO a GAČR a pro řešení smluvních zakázek pro firmy (DISK Multimedia, DISK Systems). Navíc ji, po dohodě s vedoucím laboratoře, mohou studenti ve svém volném čase využívat pro nahrávání, zpracování a mastering zvukových nahrávek.


Specifické přístroje:
  • Audio monitory Genelec 1010A – aktivní bi-amp repoduktorové soustavy s certifikátem THX pm3. (link)
  • Zvukové rozhraní MOTU 896mk3 – profesionální zvukové rozhraní s vysoce kvalitními A/D a D/A převodníky 96 kHz/24 bitů pro vícekanálový záznam a přehrávání zvukových signálů pomocí osobního počítače. (link)
  • Digitální zvukové rozhraní MADI s konvertorem formátu RME HDSP MADI + ADI-648 – rozhraní umožňující přenos až 128 digitálních zvukových kanálů na delší vzdálenosti doplněné konvertorem rozhraní MADI/ADAT pro připojení všech typů A/D a D/A převodníků. (link), (link)
  • DSP systém TC Powercore – podpůrný systém pro zpracování zvukových signálů v reálném čase na osobních počítačích. (link)
  • Hudební produkční software Cubase – profesionální vícekanálový hudební software pro záznam a editaci zvukových signálů a hudební produkci. (link)
  • Elektronické bicí Rolad V-Drums – elektronický syntezátor zvuků bicích nástrojů s pady umožňujícími hru jako na klasickou sadu bicích nástrojů. (link)
  • Softwarové syntezátory Arturia – balík virtuálních hudebních syntezátorů, simulací legendárních elektronických hudebních nástrojů Moog Modular, Minimoog, Prophet, Jupiter, Arp a CS-80V jako doplněk programů pro produkci hudby. (link)
  • Softwarové efektové procesory Waves – balík softwarových efektových procesorů pro hudební efekty a mastering jako doplněk programů pro zpracování zvuku a produkci hudby. (link)
  • Softwarové syntezátory a efekty Native Instruments – balík virtuálních hudebních nástrojů a softwarových efektových procesorů jako doplněk programů pro produkci hudby. (link)


« zpět na přehled